מרכז שמעון ויזנטל משיק את “מבצע הזדמנות אחרונה II” במטרה להעמיד לדין פושעי מחנות מוות ועוצבות מבצע רבים ככל האפשר

ברלין – מרכז שמעון ויזנטל השיק היום את “מבצע הזדמנות אחרונה II”, מיזם שיתמקד באנשים ששרתו במחנות מוות נאציים ובאיינזצגרופן (עוצבות מבצע מיוחדות), במסיבת עיתונאים שהתקיימה באולם העיתונות בבונדסטאג.

דר’ זורוף הסביר שהיוזמה ל”מבצע הזדמנות אחרונה II” באה בעקבות הרשעתו במינכן, גרמניה במאי 2011, של איבן דמיאניוק, שהיה שומר במחנה המוות סוביבור, ואשר היה האדם הראשון שהורשע בגרמניה ללא הוכחת עדות לפשע או קורבן מסוימים, ובכך סללה את הדרך להעמדה מוצלחת לדין בגרמניה של כל אדם ששרת באחד ממחנות המוות או בעוצבות המבצע.

את הפרויקט המקורי של “מבצע הזדמנות אחרונה I” שנפתח בשנת 2002 והתמקד בעיקר במזרח אירופה, וכן את הפרויקט החדש, הגה וניהל דר’ אפרים זורוף, מנהל מרכז ויזנטל בישראל וצייד הנאצים הראשי שלו. פרוייקט זה, כקודמו, נערך בשותפות עם אריה רובין, מנהל “קרן תרגום שלישי” ממיאמי, ארה”ב, ובו מוצע פרס של עד 25,000 יורו למוסר מידע שיוביל להעמדה לדין וענישה של פושעי מלחמה נאצים.

כמו כן השתתפו במסיבת העיתונאים חבר הפרלמנט דיטמאר נייתאן, חבר הפרלמנט לשעבר גרט וויסקירשן והאקטיביסט נגד אנטישמיות יורג רנסמאן.

לדברי זורוף:

“הרשעתו, סוף סוף, של דמיאניוק מאפשרת את העמדתם לדין של אנשים שלקחו חלק פעיל ברצח ההמוני של יהודים באופן יום יומי לאורך זמן, אבל סיבות משפטיות מנעו את העמדתם לדין על פשעיהם. עיוות צדק נורא זה יתוקן עתה, אך אנו במרוץ נגד הזמן כדי למצוא את אלה שעדיין חיים ולהחיש את העמדתם לדין. להערכתי יש לפחות כמה עשרות אנשים שניתן עדיין להעמידם לדין ואנו רוצים לעזור למערכת המשפט הגרמנית, ככל יכולתנו, כדי להביא לדין צדק את פושעי השואה האלה.”

זורוף הסביר שהפרס יינתן לאנשים שימסרו מידע באופן הבא:
5,000 יורו – עם העמדה לדין של החשוד;
5,000 יורו – עם הרשעת החשוד;
100 יורו לכל יום מתוך 150 ימי המאסר הראשונים, ועד לסך של 15,000 יורו.
סה”כ – 25,000 יורו

להלן הקו החם למסירת מידע בגרמניה: (01573) 494-7307
הקו החם למסירת מידע מחוץ לגרמניה: 49-1573-494-7307
www.operationlastchance.org
www.wiesenthal.com

Leave a Reply