16, 2016 israelhayom.co.il
חובתנו לקורבנות: העמדת הנאצים לדין
ד"ר אפרים זורוף

מאז שנת 2001 הרשיעה גרמניה בסך הכל ששה נאשמים בפשעי הנאצים. השנה, לעומת זאת, ייתכן שיישבר השיא לאחר שהפרקליטות בגרמניה כבר קבעה שארבעה גרמנים (שלושה גברים ואישה אחת) ששירתו במחנה המוות אושוויץ־בירקנאו יועמדו לדין ב־2016. מה פשר הפרץ הפתאומי הזה של העמדות לדין בגרמניה, כשאנחנו כבר יותר מ־70 שנה לאחר תום מלחמת העולם השנייה וכל הנאשמים הם מעל גיל 90?

השינוי הדרמטי שחל בגרמניה במדיניות העמדת פושעים נאצים לדין קשור לג'ון איוואן דמיאניוק, שגורש מישראל לאחר שנתגלה שאיננו "איוואן האיום" מטרבלינקה, אלא "רק" זקיף אס.אס חמוש ששירת במחנה המוות סוביבור. לאחר גירושו לארה"ב הצליח דמיאניוק להחזיר לעצמו את אזרחותו האמריקנית, אך האמריקנים היו נחושים לסלקו והצליחו לשלול שוב את אזרחותו ולהשיג צו גירוש נגדו. עם זאת, הם לא מצאו שום מדינה בעולם שהסכימה לבקש את הסגרתו. המדינה היחידה שהיה סיכוי שתבקש את הסגרתו היתה גרמניה, אך לא היו עדים חיים שיכלו להעיד שדמיאניוק ביצע פשע ספציפי נגד קורבן ספציפי ממניעים של שנאה גזענית (ההגדרה שהיתה אז הרף להעמדה לדין בגרמניה). ארה"ב התאמצה לשכנע - וגם מרכז ויזנטל עודד - את הגרמנים לשנות את מדיניותם והתוצאה היתה אכן דרמטית. שני תובעים מהמשרד הגרמני הראשי לחקירת פשעי הנאצים, קירסן גוטצה ותומאס וולטר, הגו נוסחה שתאפשר את העמדתו לדין של דמיאניוק בגרמניה ותגדיל בצורה משמעותית את יכולתם של הגרמנים להרשיע משתפי פעולה רבים שעד כה לא הצליחו להעמידם לדין. 

לפי השיטה החדשה, אפשר להרשיע את כל מי ששירת בששת מחנות המוות וכן בעוצבות המבצע A, B, C ו־D שפעלו בשטחי בריה"מ. ההיגיון מאחורי השיטה הוא שכל מי ששירת באותן המסגרות תרם לביצוע הפתרון הסופי, ולכן אשם לפחות ב"סיוע לרצח" - עבירה שהעונש עליה הוא חמש שנות מאסר. 

המבחן הראשון של המדיניות החדשה היה משפטו של דמיאניוק, שהסתיים בהרשעתו בסיוע לרצח במאי 2011 וסלל את הדרך לחיפוש נרחב אחרי כל מי ששירת במחנה מוות או בעוצבות המבצע - חיפוש שהוביל לאיתור כ־70 איש מאושוויץ וממיידנק. בינתיים הורשע גם אוסקר גרונינג, שגנב את כספי האסירים באושוויץ, ולאחרונה נתבשרנו ששמונה מבין אנשי עוצבות המבצע שאותרו גם נמצאים בחיים, כך שייתכן שמספר הנאשמים שיועמדו לדין יהיה משמעותי. 

יגידו הציניקנים שמאוחר מדי, אך כל קורטוב של צדק שיושג עדיף על התעלמות מהאחראים לפשעי השואה, ואפילו הקטנים שבהם. זוהי חובתנו כלפי הקורבנות, ונעשה הכל כדי למלא אותה בנאמנות ובדבקות.

israelhayom.co.il