08/08/19 17:19 mako.co.il
גרמניה: נאצי בן 92 יועמד לדין על רצח 5,000 איש בשואה

כלי התקשורת בגרמניה מפרסמים כי אדם ששמו "ברונו ד." יועמד לדין באוקטובר הקרוב בגין הקשר שלו לרציחתם של יותר מ-5,000 בני אדם במחנה הריכוז שטוטהוף. על פי הדיווחים, השומר הנאצי הקשיש יישפט בבית משפט לנוער, שכן הוא היה רק בן 17 בתקופת שירותו ברייך ה-3

רשויות גרמניה פועלות להעמיד לדין אזרח בן 92 בגין שירתו במחנה ריכוז שטוטהוף בתקופת השואה. כלי התקשורת המקומיים מפרסמים כי אדם ששמו "ברונו ד." יועמד לדין באוקטובר הקרוב לאחר שהוא זוהה בתור אחד השומרים במחנה האימתני. על פי הדיווחים, הוא מואשם בקשר ישיר לרציחתם של 5,230 אסירים ששהו בשטוטהוף בתקופתו. 

הנאשם יועמד לדין בבית המשפט לנוער בהמבורג, שכן הוא שירת במחנה הריכוז כשהיה בן 17. על פי כתב האישום, ברונו שירת בתקופת מלחמת העולם השנייה ביחידת ה-SS-Totenkopfsturmbahn (יחידות גולגולת המת), אשר הוקמה על מנת לנהל את מחנות הריכוז של הרייך ה-3. 

שטוטהוף הוקם בסמוך לעיר דנציג (גדנסק של ימינו) אשר בצפון פולין. המקום הפך למחנה ריכוז בשנת 1942 ופעל במשך 3 שנים עד לשחרורו על ידי הצבא הסובייטי. עד אז, שהו במקום כ-110 אלף אסירים מרחבי אירופה ומתוכם נרצחו, על פי ההערכות, בין 63 אלף ל-65 אלף אנשים, כולל 28 אלף יהודים. 

בריאיון לאתר החדשות הגרמני Die Welt, ברונו טען להגנתו שלא הייתה לו ברירה אלא לשרת במחנה הריכוז. הוא סיפר שהרשויות באותה תקופה גייסו אותו ליחידה האכזרית בגלל מום בליבו והסיבה היחידה ששיתף פעולה הייתה בגלל שחשש לחייו. כמו כן, הוא אישר שהיה עד לסבל הנוראי של האסירים, אך הוא לא יכול היה לסייע להם שכן "היו מביאים מישהו אחר" במקומו.

העמדתו לדין של השומר הנאצי הקשיש התאפשרה בגלל רפורמה שהתחוללה בגרמניה בעזרתו של אפרים זורוף (מנכ"ל מרכז ויזנטל בירושלים), לפיה כל אדם שזוהה כשומר במחנות הריכוז או חייל ביחידות המוות ניתן לעמוד לדין גם היום. בעקבות מצבו הבריאותי הגרוע של הנאשם, בית המשפט ככל הנראה יערוך רק שני שימועים בשבוע שלא יחרגו משעתיים בכל פעם.

mako.co.il